бодил

(ноктите – изрязани, нали?)

„приложни походки“, мария радулова

Posted by late на 12.07.2010

Преди близо три години и половина бях написала за тази книга следното:

За “Приложни походки” на Мария Радулова – приложно

траектории

През миналия век било отредено специално място за един изключително полезен предмет – съд за изпразване на джобове. Човек всяка вечер поемал инициативата да се освободи във въпросната купичка от наносите на обикновените си задължения, както и да остави всеки ден разни полезни неща в касичка за ценни дати, като тебеширено тире за забелязан ден върху дъската за кредит, като гърненце с надписан мед. Този своеобразен филтър на ежедневието днес може да се намери в антикварните магазини сред машинарии за белене на ябълки с размерите на шевна машина и всякакви други подробни погледи в деня. Изобретателите тогава са работели с материята на спокойното и бавно живеене. (87 с.)

Такъв именно своеобразен филтър на ежедневието е дебютният роман на Мария Радулова “Приложни походки”, излязъл през 2005-а година. Той, разбира се, не е с размерите на шевна машина, но определено отмива наносите на ежедневието с бързината на движенията на една подобна (шевна) машина.

Да запалиш индийска ароматична клечка, да попушиш наргиле с ябълков тютюн, да почетеш бавно поезия, да послушаш джазово отстрани, да разгледаш бурените между цветята на терасата, да походиш “между” или поне “м/у”. Практически бе възможно тези неща да се случват и от понеделник до петък, стига да е сполучлива настройката и да има време, да има време, да има време… А повечето хора, добър вечер, драги зрители, не намираха такова дори, за да си изпразнят джобовете… (88-89 с.).

пачуърк

структура на романа:

четири части
глави – приложни

герои:

три основни героини – Ива, Ида, Инна
един съпруг
един Дегустатор
един Антиквар/Иманяр

бримки

Романът “Приложни походки” се състои, както по-горе вече бе отбелязано, от четири части, всяка от които включва определен брой глави. “Тиражи и Шафрани”, “Карамели”, “Бодиарт”, ”Пачуъркът на Инна”, “Скреч”, “Витражи”, “Керамики”, “Малки пластики”, “Апликации”, “Треактории”, “Мъхове и мохери”, “Шекеризиади”, “Шупли”, “Макрамето на Ида”, “Естествена глиптография”, “Оригамито на Ива”, “Апликации” – това са наименованията на част от главите на романа, които, съвсем приложно, обрамчват и формират структурата му. Между тях няма пряка връзка, дотолкова, доколкото не следват някаква хронологична последователност и причинно-следствена обусловеност помежду си. В този смисъл, сюжетът на романа не се състои от основно събитие и центрирани около него персонажи, той представлява пачуърк от историите на трите героини – Ива, приятелката й от детинство Инна и сетрата на Инна – Ида. И като всеки пачуърк – тези истории се съшиват чрез определени нишки, които на надсюжетно, т.е. контекстуално равнище, сплитат целостта на романа.

алтернативно

“Приложни походки” е роман, в който, както вече казах, нито повествованието, нито сюжетът, нито героите са създадени в класическия вариант на романното повествуване и сюжетиране. Алтернативността, с която Мария Радулова подхожда в сюжетирането на романа си, нестандартният й стил именно превръщат този роман в уникален и неповторим. Стилът е и онова ценно качество на “Приложни походки”, заради което този роман заслужава да бъде прочетен.

витражи

Един опит за съзнателно постигнат аутизъм (Ива), една дегустирана, постигната и изконсумирана любов (Ида), едно извънбрачно дете, една сладкарница (Инна) съставляват повърхностните багри на витражната структура на романа. Под тях смесват цветовете си и дооформят романовата канава стремежът, нуждата да бъдеш себе си в себе си, извън делника и сивото му еднообразие, да извайваш светове с вътрешния си поглед (Ива), да постигаш реалността извън буквализираната й същност, чертаейки и постигайки треактории отвъд видимата страна на нещата (Ида), да бъдеш, въпреки условностите и препъни-камъните на външния свят, традицията, семейството (Инна).

оригами

Приложни походки прегъват страниците на романа на Мария Радулова, преплитат и усукват мисълта, думите, нещата и творят оригамито на живота – онзи – другия – инсайдния, често невидим за външното око, полагащ героите в бездънието на онова там, което е другото на тук-и-сега и което те творят гънка по гънка, биговане след биговане…

И. Най-малко очакваше подобна сополива развръзка. Усамоти мисълта в скицника да отдъхне още известно време. Отлежа месец, за да бъде сигурна. Листът сам започна да нагъва посоките, да предусеща ъглите и прегъвките, да фалцова, бигова, рицва и кашира, да заобля геометрията и да постига обем и измерение… (162 с.)

стопкадър

Единственото, което следва оттук насетне е насладата от цялосния прочит на романа на Мария Радулова “Приложни походки”. Приятно четене!

2006 г.

(Радулова, М. Приложни походки. Пловдив: ИК “Жанет 45”, 2005.)

Сега, н-години по-късно, когато препрочетох този роман, бих запазила структурата на предния си отзив, бих попроменила някои от абзаците под съответните части, бих добавила поне още един, както и бих премахнала думата „инсайдния“ (и това не от някаква педантичност към чистотата на българския език, а, защото три години и нещо по-късно точно тази дума леко ми боде очите и ми спъва четенето). Също, евентуално, бих подбрала и някой друг ключов цитат от романа. В същината си обаче – мнението ми за „Приложни походки“ си остава същото. Ето защо, сега – близо три години и половина по-ксъсно, след като за втори път прочетох романа на Мария Радулова, ще кажа само: „Приложни походки“ е най-уникалната книга от съвременната българска литература. И най-тихата. Това й прави чест.

3 Отговора to “„приложни походки“, мария радулова”

  1. джъ-то said

    благодаря за това…

  2. джъ-то said

    имаш ли я още?

  3. late said

    пак заповядай,
    джънки джак🙂

    имам я (още
    и завинаги,
    надявам се :D)

    и ти ще я имаш😉

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: