бодил

(ноктите – изрязани, нали?)

за „неХана“ – не анотация, не рецензия, просто мнение

Posted by late на 06.08.2010

„неХана“, милена фучеджиева, „сиела“, 2004., сборник с разкази, първите шест – обединени в цикъл.

като цяло – книгата не е лоша. прекалено е ктарка обаче. + това – първите няколко разказа съставляват един цикъл и, като се вземе под внимание и заглавието, то у читателя се създава усещането, че сборникът ще бъде цикъл от разкази с основен персонаж хана. и, кагото изчетеш разказа „зомби“, заключаващ въпросния цикъл, и зачетеш следващия го разказ – бам и хряс, нещо се пречупва. в резултат – оставяш книгата, осмисляш случилото се, пренастройваш си нагласите и едва след всичко това – продължаваш да четеш. и, ето тук пък – краткостта на книгата се оказва вторият проблем – тъкмо си пренастроил нагласите си и вече си разбрал, че четеш сборник с разкази, част от които са обединени в цикъл, и искаш да видиш какви точно ще са разказине-не-хана, то те, след четири разказа време, взимат че свършват.

всичко това си е леко неприятно, както и множеството правописни грешки – пълни членове и запетаи най-вече, които, предвид обема на книгата, не са никак за оправдаване.

извън тези неприятности – разказите в „неХана“ ми харесаха. повечето от тях. цикълът – първите шест разказа, ми допадна, а „зомби“ е върхът на сладоледа (в най-хубавия възможен смисъл :-)) и удачният финал на въпросния цикъл. (дори четен и извън него, „зомби“ е добър разказ.)

последният разказ – „разходка с буда“, също ми хареса, понеже се държи като драматургичен текст (мисля, че с леки корекции може да мине и като такъв). та, държейки се като драматургичен, този текст въздейства по сходен (на драматургичните текстове) начин – визуално и динамично. затова и ми хареса. „разходка с буда“ беше единственият разказ в сборника, който не четях, а наблюдавах. той е останал у мен като картини, кадри, не и като текст. и това също е плюс, при това – голям.🙂

другото интересно при тези разкази, което също позволява всички те да бъдат разглеждани като част от едно цяло (не само онези от цикъла), е това, че всички персонажи, до един, са празни, отегчени хора. хора без живот, разкъсвани от огромна пустота (в мозъка, стомаха и най-вече в сърцето). хора – зомби. вътрешно мъртви. (затова и разказът „зомби“ е много ключов. не само за цикъла, но и за целия сборник.) понякога тези хора търсят близостта на други, биват, живеят, преживяват с тях (някои от разказите от цикъла за хана, „краят на изреченията“, „разходка с буда“). тези двойки обаче са празни от съдържание, хората, съставящи ги, са вътрешно мъртви и са със съответния човек не поради някакви чувства, а поради трудната поносимост не само на празнотата в тялото, но и на празнотата и без-смисъла на самотата, в която е поставено това тяло. тези двойки обикновено не си говорят. единственото нещо, което правят заедно, е секс. като последното механично движение, на което са способни и което им показва, че все още са живи. въобще –

пустотата на съвременния човек, заобиколен от вещи и празен от чувства, е основното усещане, което се вбива в сетивата на читателя и което дращи съзнанието му не само докато трае четенето, но и дълго след това. което, смятам, е показателен факт, за това, че авторът си е свършил работата, независимо от леките кусури на стила или на цялото. какво повече му трябва на един читател?😉

в заключение: „неХана“ щеше да е интересна и интригуваща книга, в главнобуквения смисъл на тези думи, ако бяха премахнати основните минуси, за които по-горе споменавам + един, за който не съм споменала, а именно – еднотипността на изказа (на места), водещ до еднотипни ситуации и образи. например – две от героините, в два различни разказа, тръсват глава, за да отместят падналия върху лицето им кичур. рус. и в двата случая ;))

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: