бодил

(ноктите – изрязани, нали?)

„Зверчето в сърцето ти“,

Posted by late на 16.02.2014

Херта Мюлер, ИК „Сиела“, 2012,
превод: Мария Дерменджиева,
е втората книга на Мюлер, която чета.

Текстът ме грабна до степен, че още след първите прочетени страници,
отидох в най-близката книжарница и си купих следваща книга на Мюлер.

Има автори, които ме отегчават с един и същия си почерк. Херта Мюлер не е сред тях.
При нея е тъкмо обратното. Колкото по-една и съща, толкова по-пленяваща сетивата ми.

Вече спокойно можех да се оставя „Зверчето“ да ме погълне.
Очакваха ме следващи редове от Мюлер, заключени в други две корици.

„Всичко свое нося със себе си“ ме плени.
„Зверчето в сърцето ти“ ме встрасти.

Обрани, кратки изречения. Фрагментарно изобразяване на образите, картините, историята.
Поетичен изказ. Сетивен почерк. Хладен, ясен, пронизващ поглед. Оголващ.

Не само човека,
но и историческия отрязък пресъздадено време.

Да изобразяваш конкретен исторически отрязък по този начин, е изкуство.
Изкусно изкуство, което Херта Мюлер владее до съвършенсто.

Наближавам финала на книгата.
Зверчето в мен е притихнало.

Вашият коментар

 
